Brukermedvirkning
Kunnskap og deltagelse på flere nivåer

Definisjon

Brukermedvirkning refererer til prosessen hvor brukere av tjenester aktivt deltar i utformingen, planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av disse tjenestene.

Hensikt

Hensikten med brukermedvirkning er å sikre at tjenestene er bedre tilpasset brukernes behov og preferanser, noe som kan føre til økt kvalitet og tilfredshet.

Gjennom Angstforeningens medlemskap i SAFO og andre samarbeid skaper vi en større bredde og tyngde. Angstforeningen vil være relevant og bidra når det gjelder informasjon og kunnskap om angst og psykisk uhelse.

Alle nivåer

Brukermedvirkning kan foregå på ulike nivåer, inkludert:

Individ

Brukermedvirkning på individnivå handler om at Angstforeningen arbeider for at den enkeltes rettigheter og muligheter til å ha innflytelse på behandlingen de får i helse- og omsorgstjenesten, samt i tjenester knyttet til NAV (arbeid og trygd) og kommunale tjenester.

Tjeneste

Brukermedvirkning på tjenestenivå innebærer at brukerrepresentanter fra Angstforeningen inngår i et likestilt samarbeid med representanter fra andre brukergrupper og fagpersoner fra tjenesteapparatet. Brukerrepresentantene er aktivt deltakende ved utveksling av kunnskap og erfaringer for å sikre eller endre behandlingstilbud og tjenester.

System

På systemnivå vil vi sikre at ledere og beslutningstakere innen offentlige sektor har kunnskap om angst og psykisk uhelse, og basere utforming, implementering og drift av offentlige tjenester på innspill fra Angstforeningen.

Vi skal jobbe for disse sakene:

INDIVID - Mestring av eget liv

• Alle som sliter med angst, pårørende og samfunnet for øvrig skal få oppdatert informasjon
  • Bidra til at både de som sliter og pårørende skal få en bedre hverdag
  • Tilby sosiale arenaer for alle målgrupper

FORENING - i stadig utvikling

• Bygge et godt omdømme
  • Rekruttere, ivareta og engasjere nye medlemmer
  • Styrke lokallagene
  • Øke kompetansen til bruker-
    representanter
  • Være synlig
  • Søke formålstjenlig samarbeid

STØTTE - Kompetanseutvikling

• Øke kunnskap og kjennskap til angst overfor helsevesen, skole, NAV, m.m.
  • Øke brukermedvirkning nasjonalt, regionalt og lokalt
  • Være en forebyggende aktør i næringsliv, gjennom informasjon, tilrettelegging og
    foredrag

SAMFUNN - Normalisering