Pårørende
Det kan være tungt å forstå og akseptere

Å være en som står en annen nær kan være både godt og vondt. Kanskje du er partner, søsken, venn, lærer eller arbeidsgiver? Det er godt å kjenne på nærhet til et annet menneske, og når noe skjer med en du står nær, så kan det gå hardt inn på deg.

Forstår du?

Å forstå angst kan være veldig vanskelig. Mange opplever at de som sliter med angst oppfører seg irrasjonelt, og det kan føre til misforståelser og irritasjon.

Angst utarter seg ulikt fra en person til en annen, og er ofte komplekst sammensatt. Selv en lege eller psykolog kan ha vansker med å stille en diagnose, og langt mindre finne en bedringsvei for den som sliter.

Derfor er det viktig at du prøver å ikke løse problemer for den du står nær.

Vis at du bryr deg

De som sliter med angst er stort sett som de fleste andre. De aller fleste av oss trenger å vite at noen bryr seg, og at man blir sett. Noe av det beste du kan gjøre, er å validere den andres følelser, altså vise eller fortelle at du ser at den andre ikke har det så bra, og i stedet for å snakke mye, så kan det være godt å bare vise at du er der.

Alle mennesker er forskjellige, og det kan også tenkes at den som står deg nær ønsker å snakke. Da kan det være lurt å lytte aktivt, og la den andre snakke.

Men viktig: Ikke press, og ikke gi uttrykk for at dere står overfor et stort problem.

Lytt til andres erfaringer

Ønsker du noen å snakke med? Våre erfaringer kan være godt å få med seg når du lurer på hvordan du bør forholde deg til en nær som sliter med angst.

Ring oss på Angsttelefonen 40 17 44 31, så skal vi lytte og kanskje komme med noen råd.

Vit at 30% er mer enn bra nok. Det at du er til stede er veldig viktig og kan bety en forskjell.